Traim intr-o lume in care grija pentru natura si resursele pe care ni le asigura este mult prea scazuta. Asta se reflecta desigur din ce in ce mai mult asupra calitatii vietii. Se pare insa ca incercarile de a face din lumea inconjuratoare un loc mai bun, mai sigur, dau si roade. Despre evolutia tehnologica si modul in care acesta a schimbat nivelul de trai in general stie oricine.
O noua inventie, de natura germana, a reusit sa capteze atentia, nu doar prin ceea ce reprezinta in sine, dar mai ales prin principiul dupa care functioneaza. Este vorba despre primul trend in lume care functioneaza prin alimentare cu hidrogen.
Trenul cu hidrogen – este sau nu o inventie promitatoare?
Cu siguranta ca acesta semnaleaza inceputul incercarilor de a reduce din numarul de trenuri diesel, respectiv din cele cu puternic impact poluant. Chiar daca tehnologia ce o au la baza trenurile cu hidrogen este una mai performanta si mai scumpa, cu siguranta ca reprezinta un atu faptul ca sunt mai ecologice.
Initial au fost concepute doua trenuri albastre, denumite Coradia iLint, care au circulat pe o distanta de 100 de kilometri, zona vizata fiind alcatuita din trei orase din nordul Germaniei: Cuxhaven, Bremervoerde si Buxtehude. A fost aleasa aceasta si prin rapotare la frecventa trenurilor diesel intrebuintate in aceasta raza.
Potrivit directorului executiv al companiei Alstom, in cadrul ceremoniei de inaugurare care a avut loc in Bremervoerde, acest tren despre care se vorbeste deja la scara larga a intrat in folosinta comerciala. Dupa cum spunea acesta in statia unde s-a petrecut evenimentul – in care se va realiza alimentarea cu hidrogen a trenurilor, trenul este pregatit pentru productia in serie.
Astfel de inventii si adaptari sunt cu siguranta de dorit pentru un viitor mai promitator, iar faptul ca lucruri ca acestea sunt puse in miscare si sunt planuri ce prind contur in viata reala nu poate fi decat imbucurator.
Mai departe, se pare ca planul producatorului – Henri Poupart – Lafarge, este de a livra un numar de 14 trenuri, avand ca termen limita anul 2021. Acesta au o destinatie exacta – landul german Saxonia inferioara si caracteristicile trenurilor sunt bine determinate – vor prezenta zero emisii. Desigur ca si alte state germane manifesta interes vizavi de aceasta inventie promitatoare.
Cateva detalii cu privire la specificatiile trenului cu hidrogen…
In dotarea acestui tip de tren intra pilele de combustie, ce prezinta un rol bine stabilit. Vor produce energie electrica, avand la baza o combinatie potrivita de hidrogen si oxigen. Cat despre partea de emisii, acestea sunt reprezentate doar de abur si apa.
Atunci cand energia produsa este in exces, trenul dispune de baterii Ion-litiu in bord, care vor stoca respectivul surplus. Asemenea trenurilor diesel este si capacitatea celor Coradia iLint. Cu un rezervor de hidrogen, acestea se pot deplasa pe o distanta de 1000 de kilometri.
Producatorul Alstom mizeaza pe aceasta tehnologie, intrucat e de parere ca reprezinta o alternativa ecologica si totodata silentioasa a solutiilor din prezent. Circulatia se realizeaza pe caile ferate neelectrificate, ceea ce constituie un alt plus.
Per ansamblu, trenul cu alimentare prin hidrogen reprezinta o inventie promitatoare, fata de care manifesta interes tot mai multe orase germane care lupta pentru a combate poluarea aerului.